søndag 22. mai 2011

Tog til Jøkulen?

Dansk resepsjonist: Finse 1222, du snakker med resepsjonisten
Gjest: Ja, vi lurte på å ta turen til Finse i morgen, går det tog til Jøkulen?
Dansk resepsjonist: Tog? Til Jøkulen?
Gjest: Ja, jeg har blitt fortalt at det går et tog med mange mennesker til Jøkulen hvert år
Dansk resepsjonist: Altså, det går tog til Finse, men det stopper på Finse stasjon, det går ingen tog opp på fjellene her.
Gjest: (ler) Ja, men hver 17. mai går det tog til Jøkulen?
Dansk resepsjonist: Nei, nå tror jeg du tar feil
Gjest: Jeg tror faktisk det er du som tar feil
Dansk resepsjonist: (men for fanden) det går jo ingen spor opp dit! 
Gjest: Hvaa?
Dansk resepsjonist: Kan du vente et lite øyeblikk?
Gjest: Naturligvis
Dansk resepsjonist går inn på kontoret, smiler og unnskylder at hun alltid får de rare spørsmålene som vi må hjelpe henne med: Jeg har en sprø dame på telefonen som påstår at det går tog til Jøkulen, jeg forsøker å forklare henne at det ikke gjør det, men hun sier at jeg tar feil, hva skal jeg gjøre?
Kontoret: hahhahahahaha....hahhahaha!

Dansk resepsjonist: ?
Kontoret: Det er 17. mai i morgen, på 17. mai går nordmenn i tog, som i en parade. Hun mener ikke et NSB-tog. 
Dansk resepsjonist med selvironi: Aha, for h.... mann. Det heter opptog på dansk!

Det er deilig å være norsk i Danmark og tydeligvis veldig vanskelig å være dansk i Norge. Man kan forstå det, vi nordmenn er litt rare av og til. Vi håper alle hadde en fantastisk 17. mai feiring, det hadde vi her på Finse!

Hilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar