tirsdag 31. mai 2011

Let's do some nedvask!

Engelske ord plassert midt i en norsk setning er helt dagligdags, hvertfall for mitt eget vedkommende, det er smud det. På Finse har det vært motsatt i vinter. You have to make sure you write your name on the bong. Med vårt internasjonale personal denne vinteren har vi fått frisket opp engelsken vår, men noen ord mangler fortsatt. Hva er egentlig nedvask på engelsk? Down-wash blir for dumt.

Nedvask.

Uansett nasjonalitet og morsmål, alle på Finse vet hva nedvask er. Etter en uke med nedvask vet de faktisk veldig godt hva det er. Alle toaletter, alle rom, fellesarealer, restaurant, hyller, under skap og over skap er vasket. Og når man har vandret rundt i klorin- og salmiakklukt en hel dag forstår vi at det går litt rundt i toppen. I går var Matilda på runde nummer to med å vaske gulvene i underetasjen. Magda fikk det med seg. Men hva gjør du Matilda? Her har vi jo vasket? Aha, har ni? Ehhm...Mc Tilden...du var jo med på det. Aha, ja just det. Ja, så er vel gulvene skikkelig rene da!

Hver lille krik og krok på kjøkkenet skures. Alle varer ut av kjøl og frys. Da jeg kom inn på tørrvarelageret en dag, fant jeg Lola på tredje hylle. Welcome to my chinese shop, can I help you? Sweet and sour sauce? Rice? Soya sauce? We have everything. Jeg ville bare ha et knekkebrød. Alle er skeptiske til middagene i disse dager. Har kjøkkenet funnet noe gammelt innerst i en krok på frysen? Noe som passer perfekt å gi til personalet? Ina nektet å spise kalkunen som var til middag her om dagen, hun var overbevist om at dette måtte være et av kjøkkenets funn fra tidligere sesonger. Kjøkkensjefen lo og lovet at kjøttet var ferskt og bra.

Det er rent her, vi er ferdig med nedvasken. Det feires med en sykkeltur fra Myrdal til Flåm. Skulle ikke forundre om Ægir i Flåm er motivasjonen. Administrasjonen ble igjen foran pc'ene. Det er nok å ta tak i der. Og når alle er borte krever Egil på stasjonen at jeg og Ina skal lage middag. Jeg fikser ikke storkjøkken. Vet ikke hvordan jeg får i gang gassovnen engang. Kanskje Ina vet? Det kan hende det blir lasagne til middag i dag, hvis vi får det til.



I morgen skal jeg og Merete gå Rallarvegen på ski, i solen. Vi gleder oss til å sjekke status på snøsmeltingen. Full Rallarvegsrapport avgis så snart vi er tilbake foran pc'ene igjen.

Og selv om min egen leilighet hadde trengt en skikkelig nedvask, tror jeg at jeg nøyer meg med oppvasken i dag.

Hilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar