tirsdag 2. august 2011

Det ringer!

Det er syklende friskuser overalt. Det er glade vandrere på hvert hushjørne. Brevandrere kommer tilbake med stjerner i øynene, overveldet over opplevelsene fra vakre Blåisen. Og vi, ja vi løper, vi kaver litt, men forsøker å holde hodet kaldt. Men når det ringer tre telefoner samtidig, køen i Millibar når nye høyder (eller lengder), sykler skal leies ut og nye gjester skal sjekkes inn mens andre sjekker ut, da hender det at vi kjenner svetteperlene på overleppa...

Dette med telefonen er helt drøyt. Til vanlig pleier telefonen i det minste å være stille en liten time rundt lunsjtider, men nå har det blitt sånn at det norske folk har tid til å booke ferien selv i lunsjen. Det er en ny trend. Og hver gang det ringer så ringer det i 3 telefoner, alle med ulik ringelyd, det er pent å høre på, det kan jeg love. Og at Merete blir glad hver gang det ringer er også en ny trend. Fra hennes plass kan man høre; jaaaa, hurra, jippi det ringer og as we speak ringer telefonen og Merete lirer av seg et nytt gledesrop; hurra, nå ringer det igjen, jeg rakk akkurat å ta en slurk brus imellom her vettu! Og rett som det er skriker hun ut; jeg tar den! Det er noe med tonefallet som sier meg at hun syns det er litt mye nå.

Det høres ut som vi ikke liker denne hektiske tiden, men det er feil. Det er nå vi får testet effektiviteten, rutinene, servicenivået og ikke minst tålmodigheten. Det er gøy, det er akkurat sånn det skal være. Det sies at det hadde vært enkelt å drive et hotell uten alle disse gjestene. Det er kanskje sant, men herrejemini så kjedelig det hadde vært. Vi elsker dette, hiv dere på telefonen, book ditt opphold, reserver sykler og kom dere opp hit. Vi ønsker dere alle hjertelig velkommen!

Også er det Yr.no da. Hva skal man si? Nok en sommer gjør de seg selv til sommerns snakkis. De melder regn hver dag på langtidsvarselet. De kjører strategien; om vi bare melder regn hele sommeren, så blir folk ekstra glade hver dag solen titter frem. Det er jo vanskelig å planlegge etter den taktikken og vi tror det er derfor vi får så mange telefoner dagen før ankomst. For dagen før så vet Yr.no at det blir sol. Og sånn fortsetter de, det er imponerende. Vi surfer på været i sommer-Norge, alle som en.

Og lite vet jeg om hvordan en Finsesommer skal være, men at denne er bedre enn i fjor, det vet jeg. Det er sol, det er lite vind og det er fine temperaturer. Ingen selvfølge. I sted hørte jeg Merete (som vet alt om Finsesommere) si til en gjest (på telefonen selvfølgelig) at dette måtte være den beste sommeren hun har opplevd her oppe. Folk bader i Finsevann, vet ikke hvor fristende jeg egentlig syns det er, men det sies at det er levelig å dyppe kroppen i vannet.

Jeg må ta telefonen, men vi holder dere alle fortløpende oppdatert gjennom denne fine sommertiden på Finse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar